Cuprins
Introducere
Ne-am gândit dacă lectura mai este astăzi o plăcere pentru copii și prima întrebare din chestionar a fost: „Cum să-i ajutăm pe copii să se împrietenească cu cărțile, cu lectura?” Sigur că această întrebare pornește de la premisa că adulții asigură educația copiilor, se preocupă de dezvoltarea celor mici și le transmit valorile lor.
Răspunsurile pe care le-am primit sunt pline de inspirație dar și de profunzime și încercăm să vi le restituim pentru că dorința noastră „secretă” este să creăm o comunitate care să sprijine și chiar să lupte pentru ca cei mici să dobândească accesul la această plăcere pentru lectură.
Originea Plăcerii pentru Lectură: Copilăria Mică și Perioada Preșcolară
Cel mai frecvent răspuns este legat de o „pre-istorie” a cititului și anume de copilăria mică și de perioada preșcolară în care copiii nu știu literele, nu pot citi ci doar ascultă ce le citesc cei mari. Mulți dintre voi au remarcat că plăcerea cititului își are originea în plăcerea de a asculta povești, de a răsfoi cărți, de a privi ilustrațiile. Cu mult înainte de a învăța să citească, curiozitatea și interesul pentru anumite personaje și/sau domenii (dinozauri, planete, corpul uman etc) îi fac pe copii să le ceară adulților din familie să le citească diferite cărți.
Deci, dacă plăcerea pentru lectură ar fi un arbore ar trebui să plantăm semințele când copilul este încă mic și aceste semințe nu sunt altele decât cuvintele care formează povești, cu care descriem personaje, situații imaginate, sentimentele și trăirile noastre când citim sau ascultăm povești. Aici „povești” desemnează o categorie foarte largă, de la cea mai simplă și amuzantă în care un personaj-șoricel învață să se spele pe dinți până la cele mai tulburătoare basme.
Rolul Adulților în Transmiterea Pasiunii pentru Lectură
Un alt fir roșu în răspunsurile primite a fost transmiterea plăcerii pentru cărți și lectură de la cei mari la cei mici. Un copil care își vede părinții, bunicii, frații mai mari citind cu plăcere va avea mai multe șanse să dobândească și el acest interes și să își petreacă timpul în compania cărților.
Să nu uităm că înainte de a învăța literele și cititul, copiii au deja diferite plăceri (muzica, jocurile, glumele, întrecerile, tăiatul, lipitul, coloratul etc) de care noua activitate – lectura – se sprijină. Astfel a citi versuri cu rimă, ghicitori sau glume este mai atrăgător decât a citi proză. De asemenea, a citi împreună cu alții, a împărtăși trăirile, a continua diferite povești, a lipi abțibilduri din loc în loc în textul poveștii, a construi o păpușă-personaj sau castelul în care locuiește prințesa reprezintă experiențe plăcute și amuzante, pe care copii le vor asocia cu lectura.
Regularitatea și Consecvența: Factori Cheie în Formarea Obiceiului de a Citi
Regularitatea, constanța sunt și ele evidențiate de răspunsurile voastre. Dacă citim copilului „în fiecare seara”, dacă îl „obișnuim” cu cărți, vizite la librărie, dacă avem o bibliotecă în casă sau chiar una mică cu cărțile lui, accesul în lumea lecturii este mai ușor. La vârsta cititului, el va cunoaște atât suficiente cărți cât și plăcerea de a afla ce este în ele, de a trăi odată cu personajele, poate și pe cea de a născoci personaje și întâmplări.
Bibliotecile: Resurse pentru Responsabilitate și Explorare
Printre răspunsuri, găsim și sugestia de a împrumuta cărți de la bibliotecă pentru un mic plus de responsabilitate față de ele, dar și pentru a vedea atât de multe volume la un loc, organizate pe domenii așa cum rar este posibil în casele noastre. Ca să mai rămânem la propriu în preajma cărților, am primit și propunerea de a avea cărți peste tot prin casă (pentru o familie cu mai mulți membrii și toți pasionați de citit!).
Lectura ca Fenomen Social: Cititul ca „Modă”
Pentru a satisface una dintre nevoile copiilor și adolescenților este necesar ca cititul să fie o „modă”, adică „ești cool” dacă citești. Am putea traduce ca o nevoie de apartenență la grupul de prieteni dar și ca o investire valoroasă, care „merită” și din punct de vedere social nu doar din cel al acumulării de informații.
Stimularea Creativității prin Lectură
Și ultima dar nu cea din urmă parte a restituirii răspunsurilor voastre se referă la creativitatea copilului, la încurajarea, îmbogățirea lumii sale interioare. Cum?
„Născocind” povești, personaje, participând la un club de lectură sau de creație, ca un atelier în care din cuvinte meșterim povești, povestiri, poezii, dialoguri etc. Fiecare are o rețetă, pe care copiii o învață cu drag dacă adulții de lângă ei se bucură și se amuză și ei laolaltă cu cei mici căutând nume pentru personaje, locuri inedite în care au loc acțiunile, alternând prezentul cu trecutul sau viitorul îndepărtat în care numai imaginația ne poate călăuzi.
Concluzie: Diversitatea Metodelor de a Împrietenii Copiii cu Lectura
Câte modalități de a împrieteni copii cu lectura! Desigur fiecare familie o va adopta pe cea care i se potrivește sau va căuta altele pe care noi nu le-am amintit. Pentru că toți cei care ne-au răspuns sunt de acord că este necesar să-i ajutăm pe copii să aibă lectura printre plăcerile lor.
Răspunsurile primite sugerează că există multe modalități de a încuraja copiii să iubească lectura, fiecare familie adoptând metodele care li se potrivesc cel mai bine. Fie că este vorba de povestit în copilăria mică, de transmiterea pasiunii prin exemplul personal, de cititul împreună sau de încurajarea creativității, fiecare metodă contribuie la formarea unei relații pozitive între copii și cărți.